1 maj - Roadtrip i Belgien

Igår åkte jag och Sofie på utflykt med Viktor och Martin. Först åkte vi till Gent, där åt vi lunch och kollade på borgen (igen) och katedralen som jag och Sofie missade sist vi var där. Ombyggnaden av centrum var fortfarande i fullgång (dvs. det såg ut som kriget där utan att mycket hänt sedan vi var där sist för en månad sen). Hamburgarna var lika förfärliga som sist och fritesen lika feta. Majonäsen är bättre här i Bryssel. Efter Gent åkte vi vidare till Oostende som ska vara Bryssels motsvarighet till Stockholms skärgård. Fast utan skärgård med bara hav och sandstrand. Så vi skulle kunna säga att det är motsvarigheten till Kristianstads Åhus strand. Alla Brysselbor med självaktning och råd har en andelslägenhet i Oostende, som enligt Viktor är en skitstad. Jag måste säga att det inte imponerade alltför mycket, men det kan delvis bero på att de byggde där med. Belgarna bygger om precis överallt samtidigt. Sen tar det en evighet för dom att färdigställa det. Varför göra lite åt gången så att folk kan vistas på ställena? Från Oostende åkte vi vidare till Brugge. Brugge är så vackert! Som Gent fast finare, som en sagostad med sina kanaler, gamla broar, trånga gator och gamla hus. Att man sen inte kan hitta en belgisk våffla värd namnet och får betala över 40 euro för fika för två är en annan sak (det var de andra båda som fikade för så mycket, jag och Sofie är studenter och måste tänka på ekonomin men en kaffe för 4 euro känns det med).

När vi kom tillbaka till Bryssel igen gick jag, Sofie och Emily på bio. Vi såg Agora. Den var mycket bra, rörde upp många känslor och satte igång många tankar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0